Shanghai Maglev

I forbindelse med en forretningsrejse til Kina i november 2012 opstod chancen for at opnå en køretur med den såkaldte Shanghai Maglev. Denne er en monorail magnetbane, der forbinder Pudong International Airport med en station i centrum af byen, en tur på godt 30 km, der tilbagelægges på ca. 7 minutter. Således var dette opfyldelsen af en gammel drøm om at prøve et vaskeægte højhastighedstog.

 

Maglev1

 

En enkeltbillet på standardklasse koster 50 Yuan, hvilket svarer til cirka 46 danske kroner. Oven i dette gives endda en rabat på 10 Yuan ved fremvisning af en flybillet fra samme døgn. Der køres fra tidlig morgen til sen aften med et interval på 15 minutter i hver retning, dog 20 minutter i aftentimerne.

 

Som på mange andre offentlige områder i Kina, er der imponerende rent og pænt på perronen i lufthavnen:

Maglev2

 

Inde i selve toget er der god plads og i de lyse og venlige omgivelser, sidder man ganske komfortabelt i de flylignende sæder. Dog undres man umiddelbart lidt over, at der ikke er installeret sikkerhedsbælter.

Maglev3

 

Toget er særdeles lydsvagt under kørslen og det accelererer næsten umærkeligt, mens passagerne hele tiden kan følge dets aktuelle hastighed:

Maglev4

 

Hurtigere...

Maglev5

 

 ..og hurtigere...

Maglev6

 

.. og endnu hurtigere....

Maglev7

 

Fotografen må her beklage, at billederne ved togets tophastighed på de godt 430 km/h er en smule rystede, men mit gamle Kodac kamera nægtede at optage i bedre kvalitet. Ved den høje hastighed har toget en tendens til at ruske ganske svagt sideværts, hvilket helt klart forstyrrede optikken. Et par skud af det forbifarende landskab, blev således totalt mislykkede. 

Som nævnt køres hele strækningen på omkring 7 minutter, og før man ved af det sænkes farten langsomt igen og køreturen er overstået. 

 

På stationen i Shanghai centrum (Longyang Road) er der ligeledes utroligt rent og pænt:

Maglev9

 

Alt i alt en interessant og spændende oplevelse med et tog, der ikke har dets lige på vores egne breddegrader. Og så for en pris på cirka 36 kroner, hvilket er væsentligt billigere end den tilsvarende tur i eksempelvis taxi. Det er helt tydeligt, at kineserne er særdeles stolte af deres ca. 10 år gamle magnetbane og dette med god grund. 

 

Niels nov. 2012.

 

Links til mere om Shanghai Maglev:

Shanghai Maglev off. homepage:   http://www.smtdc.com

Wikipedia:   www.wikipedia.org/wiki/Shanghai_Maglev_Train

 

 

Gå til Menu.