Den fynske skurvogn 

Forårsmånederne er modelbanemæssigt for mig typisk lav-aktivitets sæson og jeg tror at mange andre mj'ere har det på samme måde. Derfor var det ikke lige tiden til at kaste sig ud i nogen større byggeprojekter, men blot rode med lidt småtterier for at holde den værste trang væk...

Valget faldt her på at bygge en entreprenør skurvogn, som et venligt familiemedlem nyligt havde foræret mig i byggesæt. Modellen fra Vollmer er efter min mening meget lidt dansk i udseende, hvorfor opgaven primært ville komme til at gå på at fremtrylle nogen synlige danske træk.

 

Skurvogn

 

For en indfødt odenseaner var valget let - naturligvis måtte der bygges en skurvogn fra firmaet Hans Jørgensen & Søn. Dette firma har igennem de sidste hundrede år udført utallige entreprenøropgaver i de fynske og er efter en del år på udenlandske hænder, nu igen "ægte fynsk."

Et par fotos af en rigtig skurvogn måtte være et godt udgangspunkt, hvorfor jeg smuttede forbi firmaets hovedkvarter i det sydlige Odense. Men desværre lykkedes det mig ikke at få lejlighed til at tage blot et eneste billede, så der var intet andet for, end at bygge løs efter hukommelsen.

Skurvogn

 

Jeg begyndte derfor som altid med at male alle de dele, jeg forventede skulle anvendes. Vognens sider, hjulkapsler og døren blev malet i firmaets orange farve, mens bølgebliktaget fik en omgang grå og sort meleret snask. Vinduesrammerne fik derefter en snavset hvidgrå og trappen en mørk brun. Jeg er forøvrigt slet ikke sikker på, at HJS nogensinde har haft bølgebliksskurvogne, men dette måtte her stå hen i det uvisse.

Skurvogn

 

Sammen med byggesættet af de 2 skurvogne medfølger også en række dele som jeg ikke rigtig synes passer ind i et dansk miljø, eksempelvis en hakke og en skorsten med tophat. Hakken bruges vist meget sjældent i den danske muld og de fleste entreprenørvogne er mig bekendt opvarmet vha. gas. Til at illudere sidstnævnte, måtte jeg så prøve at opfinde en eller anden form for gasflaske-installation.

Selve samlingen af vognen var der ikke så mange ben i, da delene er få og ret ukomplicerede at bygge sammen. De medfølgende baglygter så voldsomt overdimensionerede ud, hvorfor jeg skar dem ned i ca. halv størrelse.

Skurvogn

 

Gasflasken producerede jeg af overskydende dele fra selve sættet. En stump rund plast fra en støberamme, en halv værktøjskasse og en pladedel fra den ubenyttede skorsten, blev omdannet til en stor gasflaske med fodplade og (tyveri-)inddækning af flaskehætten. Flasken fik en gang brandgul, mens ophænget blev sendt sendt til galvanisering!

Skurvogn

 

Til sidst blev bliktaget monteret og siderne fik påsat lidt passende firma- og advarselsskilte. På døren blev et gult "Trykflasker fjernes ved brand" skilt klistret på. Firmaskiltene blev produceret i et CAD program med kraftig skelen til Hans Jørgensen & Søns hjemmeside, mens de rød/hvide striber var Vollmers egne.

Skurvogn

 

Det kan helt sikkert diskuteres, hvor dansk at min skurvogn er endt med at blive. Jeg synes selv, at vognkassen virker meget kort i forhold til gængse danske vogne og som jeg lige husker det, sidder hjulene som oftest tættere på vognenes ender. Men det er små detaljer som mine jord- og betonarbejdere, vejfolk og jeg selv nu sagtens kan leve med.

Endeligt var vognen færdig og klar til indsats i de talrige udestående entreprenør-opgaver i Svenstrup og omegn...

 

Skurvogn

Skurvogn

God fornøjelse!

 

Niels, Marts 2011